Josine Mulder & Zeven Zwaluwen

Josine Mulder & Zeven Zwaluwen

Kunstambassadeurs zijn stadgenoten vertellen over hun favoriete kunstwerk in de openbare ruimte uit de Collectie Almere. Kunstambassadeur Josine Mulder, verteld over ‘De Zeven Zwaluwen’ op het Assenplein in Stedenwijk Noord.

“Op het diepste punt van de voormalige IJsselmeerpolder staat op het Assenplein een dukdalf met een kunstwerk om dit punt te markeren. 

Begin 1997 is er een actie gestart door Greta Verduin om het Assenplein, de oudste wijk van Almere Stad, op te knappen. Door middel van een hiervoor opgericht Buurtbeheerbedrijf is het plein opnieuw heringericht. Zij heeft samen met het Buurtbeheerbedrijf en Woningbouwvereniging Goede Stede samengewerkt. Hovenier M. van den Berg heeft een ontwerp gemaakt. De coördinatie van het opknapproject Assenplein lag bij opbouwwerker J. Carrière van St. de Schoor samen met Buurtbedrijf Stedenpunt. Veel werk is verzet door vrijwilligers van het buurtcomité. Een mooi voorbeeld van buurtparticipatie. 

Dit resulteerde in 1998 in een 10 meter hoge dukdalf met daarop de schaalverdeling van de waterhoogten. Deze kwam op het laagste punt van Almere met op de dukdalf een kunstwerk. 

Medio 1998 heeft Frans van der Ven (bekend Almeerse kunstenaar) een ontwerp in hout, karton, verf gepresenteerd. Het werden 7 zwaluwen die allemaal een andere richting op wijzen. Ze staan hoog op de dukdalf alsof ze net zijn geland of op het punt staan weg te vliegen. 

De buizen waarop de vogels uiteindelijk werden gemonteerd, wijzen in verschillende richtingen en zijn wisselend in hoogte. De vogels zijn gemaakt van gegoten brons en daarna van een laklaag voorzien. Ze hebben een spanwijdte van ongeveer 30 cm. Op 13 december 2000 is het beeld geplaatst.

Het werk moest aan een aantal voorwaarden voldoen: buurtbewoners zich thuis laten voelen (dat ze zich identificeren met hun buurt), maar ook dat ze niet in huis blijven maar elkaar ontmoeten buiten op het plein. En een stimulans om de woonomgeving als je eigen terrein ervaren en daar ook mede verantwoordelijkheid voor dragen. 

Behalve als ornament en object heeft Frans van der Ven gebruik gemaakt van een dubbele symboliek.

De symboliek van de vogels: zo vrij als een vogel. Het kunstwerk nodigt uit ‘vrij te zijn door jezelf te zijn. Kom naar buiten.‘

En het getal Zeven. ‘Dit is een heilig getal, het duidt op heelheid in de schepping. Op volledig zijn. Het kunstwerk herinnert eraan dat de wereld één geheel is en van ons allemaal en niet ophoudt bij de voordeur.’







Hierdoor ontstaat een gevoel van vrijheid van wegvliegen, ook al zit men vast aan de buurt, de grond waarop we lopen en alle verplichtingen. Door gebruik te maken van deze dubbele symboliek doet het kunstwerk een beroep op het vermogen van de mens in vrijheid naar eigen geweten te handelen of je nu thuis zit of buiten op straat loopt. 

Frans van der Ven 

Frans werkt met allerlei materialen en zeker met materialen die hij overal op straat vindt. Beeldhouwen is zijn passie waar hij vooral een voorliefde voor dieren als onderwerp heeft. 

Daarnaast identiteit. ‘Vanuit welke cultuur je ook komt, er blijft altijd de behoefte de eigen identiteit te zoeken.’ Zijn motto is de mens blijft altijd zoeken naar de eigen identiteit die geeft stabiliteit die onmisbaar is, zekere in deze snel veranderende wereld. De kunstenaar ziet het onderzoeken en uitbeelden van de identiteit als zijn bijdrage aan de maatschappij. 

Maar naast beeldhouwen van vooral dierfiguren heeft de kunstenaar zich ook weer toegelegd op het portretteren van de mens.  Maar niet al te letterlijk, met veel humor en fantasie. Werk van Frans is o.a. de Kiekendief het symbool van Almere, in vele variaties. Er staan werken van hem onder meer in de tuin van zorgcentrum Buitenhaeghe in Almere Buiten genaamd ‘Paradijsvogel’. En een eerbetoon aan vrijwilligers in de gemeente Luttenberg genaamd ‘de Heldenboom’. Dit laatste in samenwerking met de plaatselijke basisschoolkinderen. Hij maakt ook kleinplastiek o.a. als trofee.”

(https://fransvanderven.nl/bronzen-beelden/)


Scroll naar boven