Monument voor een eengezinswoning

Misschien was het wel het allereerste beeld dat voor Almere gemaakt is: een gewone

eengezinswoning, de wensdroom waarvoor zovelen uit Amsterdam graag naar de polder

verhuisden en nog steeds verhuizen. De doorsnee doorzonwoning met achtertuintje zoals

iedereen die kent is een typisch Nederlands verschijnsel dat je over de grens weinig zult

tegenkomen. 

De vondst van kunstenaar Anne Mieke Backer is het materiaal waaruit ze haar

“Monument voor een eengezinswoning” vormgaf, geen klei of marmer maar geschoren

hagen. Vanuit de lucht kon je het zien liggen op een eilandje in de Leeghwaterplas. Het

bestond uit drie delen, een begane grond compleet met bankstel en TV en een verdieping

met twee slaapkamers, plus voor de volledigheid ook maar een vrijgezellenflat erbij.

Nadat het eiland met bruggetjes toegankelijk was gemaakt heeft haar monument de

publieke belangstelling niet overleefd. 

Anne Mieke Backer kwam met een nieuw “levend huis” bij het Eksternest in Almere Haven. De twee versies van haar beeld die Almere nu kent, illustreren maar weer eens hoe verschillend je met het een kunstwerk kunt omgaan. 

 

Kijk naar Griekenland, waar Amerikaanse archeologen een oude tempel helemaal nieuw

opbouwden terwijl de Duitsers bij een andere tempel juist de schoonheid van het verval

tonen in een arcadisch landschap.

Voor Backers eengezinswoning hebben wij in Almere nu zowel het een als het ander.

Haar “Levend huis” bij het Eksternest is na de verwoestende buxusmot herrezen en is daar

door aanplant van resistente kleinbladige hulst weer als nieuw. Jaarlijks wordt er gesnoeid

door vrijwilligers.

 

Voor de uitgegroeide haagbeukenrijen van Backers “Monument voor een eengezinswoning”

op het eilandje in de Leeghwaterplas wordt gedacht aan een terughoudende restauratie.

Daarmee kunnen we straks in dit romantische bos proeven hoe ook de jonge stad Almere al

een eigen geschiedenis heeft.

 

– Brans Stassen

Scroll naar boven