Almeerse KUNST in de Wijk

Workshop over buitenkunst in de omgeving van je basisschool voor groepen 4 t/m 8.

De Almere Kunstambassadeurs hebben een nieuw tweedelig programma ontwikkeld voor leerlingen van primair onderwijs.

De Kunstambassadeurs maken wandelingen met basisschool groepen om de kunstwerken in de buurt van hun school te ontdekken.  

En ze begeleiden de groepen in een materiaalonderzoek in de klas.

Deel 1 – Ga op stap met Kunstambassadeurs en ontdek twee kunstwerken in de buurt van je school.

  • Wat voor vormen kun je in de beelden zien?
  • Welke materialen hebben de kunstenaars gebruikt?
  • Welke verhalen over Almere kunnen de kunstenaars met hun beelden vertellen?
  • En, op weg naar de kunstwerken, wat kun je nog meer over je wijk ontdekken?

Deel 2 – Leer meer over de materialen van de kunstenaars.

  • Speel het Kwartetspel ‘Materialen Buitenkunst Almere’.
  • Bekijk en voel echte materialen om verschillende eigenschappen te beschrijven en te vergelijken.

De Kunstambassadeurs bieden: 

  • De Kunstambassadeurs die getraind zijn in de interactieve discussie en opdracht methode van Visual Thinking Strategies.
  • Een speciaal ontwikkeld Kwartetspel ‘Materialen Buitenkunst Almere’ dat inbegrepen is, met lesmateriaal ontwikkeld waarmee de groepen meer over de namen en eigenschappen van de bouwmaterialen van de kunstenaars leren. Twee Kwartetspellen blijven bij de deelnemende groepen zodat er na de workshop nog buitenkunst in Almere ontdekt, bekeken en gespeeld kan worden.

Kerndoelen primair onderwijs

 

Kerndoel 2: Nederlands

De leerlingen leren zich naar vorm en inhoud uit te drukken bij het geven en vragen van informatie, het uitbrengen van verslag, het geven van uitleg, het instrueren en bij het discussiëren.

Beschrijven: op eigen wijze (in eigen woorden) toepassen van een vaardigheid (verslag uitbrengen, informatie geven of vragen bijvoorbeeld).

Structureren: op eigen manieren ordening aanbrengen.

 

 

Kerndoel 56: Kunstzinnige oriëntatie

De leerlingen verwerven enige kennis over en krijgen waardering voor aspecten van cultureel erfgoed. Ze leren de beeldende mogelijkheden van diverse materialen onderzoeken aan de hand van de aspecten kleur, vorm, ruimte, textuur en compositie.

Contactpersoon: Diane Carp  educatie@kunstambassadeurs.nl

Scroll naar top