Afgelopen september 2020 kregen de Kunstambassadeurs een leuke vraag.
Twee CKV (culturele kunstzinnige vorming) docenten van de Mavo klassen bij Helen Parkhurst wilden kunst in de openbare ruimte behandelen.
Twee CKV (culturele kunstzinnige vorming) docenten van de Mavo klassen bij Helen Parkhurst wilden kunst in de openbare ruimte behandelen.
Ze vroegen Stichting DKOR of een aantal kunstambassadeurs hun verhaal bij het kunstwerk aan hun leerlingen willen vertellen. Het DKOR team zag dit als een prima gelegenheid voor een eerste stap naar een samenwerking tussen de Kunstambassadeurs en de Almeerse scholen. Ze schakelden kunstambassadeur en oud-museumdocent van Museum de Paviljoens Diane Carp in om deze pilot te coördineren.
Vlakbij Helen Parkhurst staan de beelden ‘Ontkieming’ van Joop van Lieshout en ‘De zittende reus’ van Thomas Houseago. Kunstambassadeurs Marcel Kolder en Folkje Nawijn, waren bereid om mee te doen met deze pilot. De twee docenten werkten met Diane om opdrachten voor de leerlingen te formuleren. Diane introduceerde de werkwijze Visual Thinking Strategies (VTS) aan Marcel en Folkje. Met VTS geef je de leerlingen een actieve rol om kritisch te kijken naar en denken over kunst.
Het was een goede dag. Op 6 oktober 2020 deden twaalf groepen leerlingen mee met de opdrachten en de ontmoetingen met de beelden. Dit smaakt naar meer. DKOR gaat met Diane de samenwerking met de Almeerse scholen van het voortgezet onderwijs en de basisscholen verder uitbouwen.
Stichting DKOR gaat een professionele training over VTS voor de Kunstambassadeurs en andere kunsteducatie medewerkers in Almere organiseren.