Sia Schipper & de Urn

“Armando, pseudoniem voor Herman Dirk van Dodeweerd, werd in 1929 in Amsterdam geboren en stierf in 2018 in Potsdam waar hij vele jaren woonde en werkte.

 

De naam Armando kreeg hij als liefkozing van zijn Italiaanse oma en betekent letterlijk ‘zich wapenend’.

 
 
 

Met kunst, literatuur, theater en muziek wapende hij zichzelf tegen het bestaan van geweld, thema’s als schuld en boete, oorlog en vrede. Gebeurtenissen uit zijn jeugd, in zijn woonplaats Amersfoort, dichtbij ‘Kamp Amersfoort’ vormden een directe aanleiding voor zijn visie tijdens zijn leven. Hij zag daders en slachtoffers met eigen ogen. Armando kon tijdens zijn leven niet anders dan zijn gedachten aan die gruwelijke tijd omzetten in kunst.

De Urn van Armando: een levenloos object met – in de visie van Armando – een kunstwerk met een ziel. Het zwart bronzen beeld is 5 meter hoog en 2 meter breed. 

 

Het staat symbool voor vrij zijn van bezetting, dat we dit jaar 75 jaar na de Tweede Wereldoorlog met elkaar herdenken. 

Het monumentale werk uit 1998 staat in het heringerichte Kromslootpark aan een wandelpad omgeven door ‘schuldige’ bomen zoals Armando het landschap vanuit zijn visie betitelde, ‘bomen groeien onbekommerd door zonder acht te slaan op wat er om hen heen aan gevechtshandelingen is voltrokken’.

 

De Urn staat hier om ons het geweld van de oorlog te laten herinneren en te doen begrijpen. Het kunstwerk verbindt het verleden met het nu en onze toekomst.

Dat brengt me in deze tijd met de uitbarsting van de COVID19 pandemie op het feit dat bepaalde wereldleiders de oorlog hebben verklaard aan dit virus. Zij vergeten daarbij dat in de Tweede Wereldoorlog het wij-zij denken hoogtij vierde met miljoenen doden tot gevolg.

 

Er is nu geen sprake van oorlog, al kunnen we op dit moment een gevoel van onvrijheid ervaren en sterven velen aan dit nog niet te temmen virus. We hebben een gezamenlijke opdracht om ons als één volk te gedragen. Van schuld en boete is geen sprake.

 

Op 5 mei 2020 kijk ik met dank aan Armando naar de ‘Urn’ die het verleden met het nu en de toekomst verbindt.”

Scroll naar boven