“Met dit beeld zette de Gemeente Almere half jaren ‘80 een nieuwe koers in. Tot dan hadden kunstenaars voor de monumentale kunstwerken steeds een lokaal gebonden opdracht: wat zou je voor die en die plek maken? Maar voortaan ging het omgekeerd.
De Almeerse Kunstcommissie, waar ik als stedenbouwkundige in zat omdat ik de stad goed kende, ging op atelierbezoek, op zoek naar bijzondere beelden voor ergens in de stad.
Bij Herman Makkink (1937–2013) in Amsterdam vonden we dit intrigerende beeld, met de titel ‘9 Leunblokken’. We namen hem mee naar het park rond de Leeghwaterplas. Hij was enthousiast over de plek waar het nu staat, op een kruispunt, precies in de zichtlijn van fiets- en wandelpaden.
Om tot zijn recht te komen moest het beeld wel twee keer zo groot zijn, dus hij heeft het helemaal opnieuw gemaakt voor deze mooie stille situatie. Later hebben we hem goed leren kennen toen hij zelf van 1988 tot 1992 actief deelnam aan dezelfde Kunstcommissie van Almere in museum de Paviljoens.
Negen leunblokken, dat klinkt nogal prozaïsch maar als je het ziet, met z’n kring van roestbruine koppen op die op elkaar leunende betonblokken, dan gaat je fantasie ermee op de loop. Een symbool voor de strijd tegen de zee waar de nieuwe stad Almere zich aan heeft ontworsteld? Zou kunnen, maar toen Makkink dit beeld maakte had hij nog geen idee dat het ooit hier bij ons in de polder terecht zou komen.
Dit beeld spreekt mij aan, z’n vorm, z’n textuur en kleuren, z’n ideale plek. Het ligt er na al die jaren nog erg goed bij. Alleen zou dat dwaze verkeersbord ‘rotonde’ pal ervoor natuurlijk zo gauw mogelijk weer weg moeten. Volkomen overbodig bij deze stille fietspaden en misplaatst in het gezicht van deze unieke Makkink.
Het iconische beeld ‘The rocking machine’ dat Stanley Kubrick gebruikte voor zijn film ‘A Clockwork Orange’ is ook van Herman Makkink. Zo zie je, hoe verschillende kunstvormen zelfs landen met elkaar verbinden.”